Koi Kopen (deel 5)

In eerdere delen van deze serie (Koi kopen deel 1) hebben we gezien dat bij het beoordelen en kopen van koi vier zaken van belang zijn; Body (Koi Kopen deel 2), huidkwaliteit (Koi Kopen deel 3), patroon (Koi Kopen deel 4) en de elegantie. In dit deel zoomen we verder in op elegantie.

Criteria

Bij de officiële beoordeling van koi op koishows, gaat 40% van de punten naar body, 30% naar huidkwaliteit, 20% naar patroon en 10% naar het zogenaamde “algeheel voorkomen” ook wel elegantie genoemd. Nu is deze reeks artikelen niet bedoeld om u klaar te stomen tot jurylid, maar uit dit gegeven kunt u toch uw voordeel doen. Wanneer u namelijk vooral focust op een leuk patroontje of sprankelende kleurtjes, kan een koi bij het groter worden wel eens vies gaan tegenvallen, omdat van bijvoorbeeld de body niet veel klopt. Body is dus verreweg het belangrijkste criterium, zo hebben we al eerder geconstateerd. Feitelijk neem je bij de aanschaf van een nieuwe aanwinst dus al deze aspecten, in volgorde van belangrijkheid, mee. Hierdoor is de kans het grootst dat u ook veel kijkplezier beleeft aan de koi op latere leeftijd. Het aspect dat hierbij nog niet aan de orde is gekomen is elegantie.

Elegantie

Elegantie is best een lastig begrip, hiervan zijn de regels niet zo in beton gegoten als bij body, huidkwaliteit en patroon. Elegantie geeft de mate waarin de koi op u overkomt weer. Dit kun je onder andere in de volgende aspecten opdelen:

  • Eerste indruk

Soms kijkt u in een verkoopbak en steekt er één koi voor uw gevoel met kop en schouders bovenuit. Blijkbaar heeft deze vis iets waarvan uw hart sneller gaat kloppen. Wanneer u echter de overige criteria op de bak loslaat is het vaak een andere vis die bovenaan het wensenlijstje eindigt. Toch scoort deze vis dan bij u hoog op de factor “elegantie”. Bij gelijkwaardige vissen kan dit aspect dan doorslaggeven zijn voor uw beslissing.

  • Waardigheid

Hiermee bedoel ik de manier waarop de vis zich door het water beweegt. Een koi met mooie rustige bewegingen is als een vrouw op de catwalk. De vis straalt in haar beweging een bepaalde arrogantie uit en verheft zich qua waardigheid boven de rest. Deze vis ligt niet op de bodem, maar flaneert door de vijver als een ware eyecatcher.

  • Brutaliteit

Een schichtige vis die zich verstopt, als een razende Roeland door de bak crost en misschien wel tegen de wanden aanklapt is niet iets wat aanspreekt in de vijver, hoe mooi de vis ook is. In de vijver wilt u juist rust en hebt u het liefst dat de vis bij uw verschijning enthousiast aan komt zwemmen om wat voer uit de hand aan te pakken.

Tot slot

Ik hoop dat u uit de artikelenreeks “koi kopen” hebt kunnen opmaken dat je een vis vooral met verstand en niet met gevoel koopt. Natuurlijk, de vis moet u aanspreken en u hebt de eindbeslissing. Wellicht verkiest u de vis die op objectieve waarneming als tweede uit de bus komt, puur omdat deze op u eleganter overkomt dan de nummer één. Dat is niet erg, maar mijn algemene waarschuwing is dat als u alleen voor elegantie gaat, u wel eens van een koude kermis thuis kunt komen, naarmate de vis zich in de loop der jaren gaat ontwikkelen. Veel plezier en succes met het aankopen van uw nieuwe vijverjuwelen!

Kohaku Sanke Showa

Auteur: Joop van Tol (Koitoday)